Alanyaa

Alla inlägg den 24 juli 2013

Av Alanya Måneng - 24 juli 2013 21:01

6 saker du kan göra hemma i sommar

Har du inget att göra i sommar? Här kommer några tips!

Sommarlovet är långt, och man är sällan på semester i två hela månader. Du är nog inte ensam om att vara hemma på lovet, så det är bara att samla ihop några kompisar och göra något kul! Här får du några tips på vad ni kan göra!


1. Vattenkrig
Samla några kompisar och ha vattenkrig. Ni kan antingen ha det i trädgården eller på en fotbollsplan eller i en park. Under sommarlovet är ju skolan stängd, så ni kan också använda skolgården! Ta med vattenpistoler och flaskor och gör er klara för ett riktigt blött krig! 


2. Picknick med tjejgänget
Pickning är perfekt för varma sommardagar. Vad är väl bättre än att samla tjejerna och vara i solen en hel dag? Bestäm vem som ska ta med sig vad och ta med både mat och snacks som till exempel sallad, jordgubbar, vattenmelon och chips! Ta med er filtar och leta upp närmaste park eller strand där ni kan mysa hela dagen.


3. Makeover
Det finns väl inget roligare än att prova olika sorters smink och locka håret? Om vädret är dåligt kan du och dina kompisar sminka och fixa håret på varandra. När ni har haft eran makeover kan ni ha en rolig photoshoot tillsammans! 


4. Tältning i trädgården
Man behöver inte åka långt iväg för att kunna tälta, det räcker med att gå ut i trädgården! Ta med dig en kompis eller två och ha en riktig tjejkväll - i tältet! Ta med er någon sorts lampa och en kortlek och mys i tältet hela kvällen. Det kommer garanterat bli en kväll med mycket skratt och långa samtal om allt och ingenting! Och det bästa med att tälta hemma, ni kan skippa sovsäckar och liggundertag och ta ut madrass och täcke istället!


5. Städa rummet
Ok, detta låter kanske dödstrist, men på en regnig dag passar det bra att städa. Det är ingen hemlighet att det är svårt att hålla ordning i garderoben när man har stressigt på morgonen och ska klä på sig, men nu när det är lov kan man ta sig tid att få ordning på röran. Ge bort kläder du inte använder längre och släng det som är sönder eller utslitet. När garderoben är ren kan du tömma hyllor, lådor och skåp. Papper från skolan och annat småkrafs tar en massa plats. Nu har du tid att göra dig av med allt du inte behöver! Även om detta tar lång tid känns et jättebra när rummet är helt rent och tömt på det du inte behöver!


6. Bollspel
Sommaren är den perfekta tiden för bollspel. Både fotboll och volleyboll mm kan alla vara med på. Man behöver inte nödvändigtvis vara så många heller. Ta med dig några kompisar och hitta en plats som passar. Det är lätt att hitta ett sådant ställe i trädgården, parken, skolgården eller på stranden! 



Av Alanya Måneng - 24 juli 2013 20:38

Heej!!


Idag så har gick jag upp klockan 09:00 , gjorde mig i ordning, käka frukost, för halv 11 så stack jag till Sofie.

Följde med henne och hennes föräldrar till malmö, till malmö museum och tekniska museumet (tror jag det hete).

Det var faktiskt mycket roligare och intressantare än vad jag trodde det skulle bli.

Rekomenderar verkligen er att åka ditt.

Det som var mest intressant , var att se hur modet var förr i tiden, haha , dte var faktiskt rätt snyggt mode.

En del av det mode som var då har ju börjat komma tillbaka lite nu, haha ,  nice.

Där fanns gamla leksaker , tex. dockskåp , hur dem såg ut på slutet av 1800-talet, gamla dockor , mm.

Och där fanns så mycker mer att se , men kan inte skriva allt.


På tekniska museumet så fick man se gamla flygplan, bilar , var riktigt riktigt kul.

Där fanns en gamal röd brandbil ,haha , den riktigt häftig och man fick sitta i den,, brandbilarna idag borde se ut som den.

Därfanns öven en u-båt,, coolt, man fick gå in i u-båten och se hur där såg ut,, kan ju säga att jag aldrig tänker vara i en u-båt igen,, där var trångt.


När vi kom tillbaka till Skurup så satte jag och sofie oss och spelade the sims , haha, man blir alldrig för stor för att spela sims.


Just det på tekniska museumet så fanns det typ en båt där man fick leka , asså man fick åka rutschkana (stavning) bland annat.

Men egentligen så fick inte vi åka rutschkanan för det bara bara för barn upp till 10 år, men vem bryr sig.


Nu så gör jag typ inget speciellt , ska nog gå och lägga mig och se en film,, förslag på någon film??


Det har varit riktigt nice väder idag igen,, men imorgon ska det tyvärr regna.



Av Alanya Måneng - 24 juli 2013 11:01

På väg till malmö nu, med sofie och hennes föräldrar.
Ska till något museum i malmö.
Ska faktiskt bli rätt kul tror jag.

men skriver mer sen.
Ha det bra!

Presentation


Hej!
Jag är en tjej som är 15 år.
Och bor i skåne.
Här på blogg så kommer du att få läsa om mitt liv, lite skvaller om vissa av mina idoler.
Ni kommer även att få lite tips på lite olika saker, som bland annat smink.
Hoppas att ni kommer gilla det n

översätt bloggen

Fråga mig

11 besvarade frågor

Omröstning

Är du en belieber??
 ja , klart jag är
 nej och jag kommer aldrig att vara en
 nej , men jag gillar hans låtar
 nej , inte längre

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15
16 17
18
19 20 21
22 23 24 25 26 27
28
29 30 31
<<< Juli 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

gästbok

blogkeen

Alanyaa

Ovido - Quiz & Flashcards